Till provet ska ni kunna följande:
För att klara målen för arbetsområdet Mofa und Moped:
· läser och förstår du texten Mofa und Moped (s 42-46)
· deltar du aktivt i dialog och muntliga övningar på lektionerna
· bildar du meningar i perfekt med både svaga och starka verb (Ab s 11-12, 19-20)
· kan du använda orden durch, für, gegen, ohne och um korrekt med substantiv i bestämd och obestämd form (Ab s25-26)
· tränar du särskilt på övning 8 s 27-28 och övn 6 s 36 i arbetsboken
· förstår och använder du det nya ordförrådet som vi har jobbat med, både muntligt och skriftligt
Glosläxa v 49
bezahlen betala der Führerschein körkortet
suchen leta efter auf die Dauer i längden
der Ferienjob sommarjobbet auβerdem dessutom
voll full der Vorteil –e fördelen
brauchen behöva die Versicherung -en försäkringen
überhaupt överhuvudtaget die Prüfung –en testet
ich möchte jag skulle vilja überall överallt
der Schulweg skolvägen noch ytterligare
jeden Morgen varje morgon einfach helt enkelt
aufstehen stiga upp
nehmen ta
ziemlich ganska
Glosläxa v 3
teuer dyrt die Verkehrsregel –n trafikregeln
der Unterricht undervisningen das Verhalten uppträdandet
ein halbes Jahr ett halvt år die Geschicklichkeit skickligheten
der Verkehr trafiken Stundenkilometer km i timmen
der Schulhof skolgården wahrscheinlich troligtvis
schwer svår schlieβlich när allt kommer omkring
sonst annars überholen köra om
lieber hellre abbiegen svänga
die Leute människorna bremsen bromsa
die Straβenbahn spårvagnen
zu Fuβ till fots
die Umwelt miljön
meistens för det mesta
unsicher osäker
das Krankenhaus sjukhuset
das Motorrad motorcykeln
Glosläxa v 4
Angst haben vara rädd die Gegend trakten
der Unfall olyckan neuerdings på senare tid
der Roller EU-mopeden verteilen dela ut
unnötig onödigt das Taschengeld fickpengarna
jahrelang i åratal der Traum –e+ drömmen
kaputt trasig
jemand någon
klauen sno, knycka
mit sechzehn när jag är 16
nehmen ta
+ repetera de starka verben som vi hade i läxa före lovet
wir haben gegessen vi har ätit (vi åt)
wir haben getrunken vi har druckit (vi drack)
wir haben gesehen vi har sett (vi såg)
ich habe gelesen jag har läst (jag läste)
er hat geschlafen han har sovit (han sov)
er hat getroffen han har träffat (han träffade)
er hat gefunden han har hittat/tyckt (han hittade, han tyckte)
er hat vergessen han har glömt (han glömde)
er hat geliehen han har lånat (han lånade)
er hat geschrieben han har skrivit (han skrev)
Några exempel på de svaga verbens böjning!
ich habe gekauft jag har köpt
du hast gemacht du har gjort
er hat gewohnt han har bott
sie hat gewartet hon har väntat
wir haben gearbeitet vi har jobbat
ihr habt geholt ni har hämtat
sie haben bezahlt de har betalt
Sie haben bestellt Ni har beställt
ich habe erlebt jag har upplevt
du hast versteckt du har gömt
er hat fotografiert han har fotograferat
sie hat diskutiert hon har diskuterat
wir haben besucht vi har besökt
ihr habt verdient ni har tjänat
sie haben gespielt de har spelat
I arbetsområdet bedöms
I arbetsområdet bedöms
- hur bra du förstår lärobokens texter och obekanta texter med samma ordförråd
- hur du klarar att svara på frågor om vad du gjorde igår
- hur du klarar av att diskutera för och emot mopeder
- hur du klarar en hörövning som handlar om för och emot mopeder
- hur du klarar att skriftligt berätta om vad du gjorde igår
- hur du klarar att skriftligt svara på frågan varför eller varför inte du vill ha moped
- hur du klarar att använda perfekt av verb
- hur du klarar att använda ”durch, für, gegen, ohne, um”
Ännu en gång har bloggen räddat mig :P
SvaraRaderaMarcus råkade ta mina tyska papper så hade inte bloggen funnits hade det blivit lite svårare :O
/Albin
Albin det måsta va någon annan som råkade få med dina papper .
RaderaJag har dom inte
Macce
Det är ju jättebra:)
SvaraRadera